O mých učitelích a učitelkách
Pamatuji se na dějepisáře na základce. Na jeho způsob probírání
nové látky se nedá zapomenout. Uměl celou hodinu zajímavě a zábavně
vypravovat třeba Ilias a Odysseu, nebo jindy o perských válkách nebo o
Olympijských hrách a o bozích na Olympu. Jeho vypravování bylo chvílemi
napínavé, chvílemi srandovní, takže jsme řvali smíchy a za chvilku zase
nedýchali napětím, jak to dopadne. Při tom jeho vyprávění jsme na jeho
příkaz leželi celou hodinu na stolech a na lavicích, abysme si rovnali
páteře. Ve třídách jsme totiž měli místo židlí masivní dřevěné lavice,
na nichž se dalo i ležet. Školník totiž razil názor, že školní nábytek
by se měl vyrábět ze železobetonu, aby vydržel zacházení žactva. Ty
lavice proto byly tak pevné a těžké, že jsme s nimi nedokázali ani
pohnout, natož je po někom hodit. Naproti tomu ve dnešních školách by se
asi na dvou židlích nedalo tak pohodlně ležet jako na takové lavici.
V příští hodině pak dějepisář zkoušel. Ne ovšem u tabule. Cesta k
tabuli a od tabule by jen zbytečně zdržovala. Dějepisář začal opakovat
svoje vypravování z minulé hodiny, ale hned po první větě na někoho
ukázal, aby vstal a pokračoval. Po několika větách ho přerušil a ukázal
na dalšího, aby pokračoval zase on. Sám si jen dělal do notýsku
poznámky, jak to komu šlo. Nikoliv známky, ale jen takové téměř binární
čárečky: uměl-neuměl. Tímto způsobem během té jedné hodiny nás vyzkoušel
všechny do posledního, a zároveň se tím celá probraná látka docela
nenásilně zopakovala. V další hodině pak dějepisář zase vypravoval další
část dějepisu, třeba punské války, nebo Spartakovo povstání, nebo třeba
o Caesarovi a ostatních císařích. My přitom zase leželi na stolech
a lavicích a rovnali si páteře. Od té doby vím, že dějepis je velice
zábavný, dobrodružný, napínavý i legrační, prostě zajímavý předmět.
Bohužel tohoto dějepisáře jsme měli jen jeden rok. V příštím roce
jsme dostali dějepisářku, která probírala novou látku způsobem "Doma si
přečtěte stránky 38 až 45 a příště to budu zkoušet!". Proto dnes
z dějepisu znám jen antiku. O pozdějších dějinných obdobích nemám dnes
už ani potuchy.
Jednou u nás suploval matikář, kterého jsme normálně neměli, ale z
jiných tříd, kde učíval, jsme věděli, že je senzační. Pamatuji se (a
nikdy na to nezapomenu), že s námi probíral novou látku: závorky. Na
výklad závorek si zavolal k tabuli jednoho z nás a nechal ho psát
a počítat na tabuli, takže sám jen povídal a vysvětloval tomu klukovi
u tabule (a tím i nám všem), jakým způsobem má s těmi závorkami v tom
složitém matematickém vzorci napsaném na tabuli pracovat. Nechal ho
spočítat začátek vzorce, kde ještě žádná závorka nebyla, až k první
závorce.
"A tady teď máme závorku!" komentoval to průběžně. Vzal kluka za
ruku a vedl ho od tabule ke stěně třídy. "Ende - dál to nende! Tady je
závorka!" Lehce ťukl klukovi čelem do zdi. "Tudy se dál nedostaneme, že?
Napřed se musíme podívat, co je uvnitř!" Odvedl kluka ke dveřím
a otevřel je. "A hrome! Tam je svinstva!" Postrčil kluka do dveří, aby
vyhlédl na prázdnou chodbu. "Kýble, hadry, bedny, špína, hnus! To musíme
napřed uklidit a uspořádat, abysme se dostali dál!" Odvedl kluka zase
k tabuli k závorce. "Tak se do toho dáme! Napřed to v té závorce musíme
všechno spočítat a uspořádat, a teprve pak se můžeme dostat dál!"
Takto probíhal výklad celou hodinu. Když to tady tak popisuji, tak
to možná nevypadá tak legračně. My ale řvali smíchy od začátku hodiny až
do konce - a od té doby jsme už všichni věděli a nikdy nezapomněli, jak
se pracuje se závorkami. Věčná škoda, že jsme tohohle matikáře měli jen
tu jednu jedinou hodinu.
Ještě si vzpomínám na fyzikářku. Její hodiny ale neměly s fyzikou
moc společného. Místo fyziky nám vykládala o "té babce, co jí takhle
cuká pod okem a co bydlí tam v tom kutlochu, a ta že povídala, že..."
atd, atd, prostě pavlačové drby nejhoršího druhu. K tomu nám do třídy
vždycky přinesla tác různých pomůcek z fyzikálního kabinetu, vždycky ty
samé, a nechala je kolovat, asi abysme aspoň podle něčeho poznali, že
těmhle drbům se říká fyzika. O těch věcech z tácu nám ale nedokázala
říct nic. Já jsem sice poznal, že jednou z těch věcí je elektromotor,
ale když se jiní ptali, co to je, fyzikářka nevěděla. Popiska od té věci
se prý někde ztratila.
Zato na gymplu (tedy na SVVŠ, jak se tomu tehdy říkalo) jsme měli
perfektního fyzikáře, nejlepšího učitele, jakého jsem kdy poznal. V
každé hodině předváděl nějaké pokusy. Dokonale připravené (nemusím se
snad zmiňovat o tom, že se vždycky podařily) do takových detailů, jako
je šikmé zrcadlo nad stolem, aby všichni, i ti v zadních lavicích,
dokonale viděli, co se na tom stole děje. I když třeba hodina fyziky
nemohla být ve fyzikárně, protože tříd na gymplu bylo víc než hodin v
týdnu, i v tom případě fyzikář dovlekl k nám do třídy hromadu pomůcek
a předváděl pokusy.
Pokud si ale říkáte, že to se mu dělaly pokusy, když mohl ruinovat
školní rozpočet nákupem obrovského množství pomůcek, tak vězte, že
neruinoval. On si uměl ty pomůcky vyrobit sám, anebo jejich výrobu
zadával do školní dílny, takže ty jeho pomůcky posloužily vlastně
dvakrát: nejdřív když žáci ve školních dílnách vyráběli něco, co
skutečně mělo k něčemu být, a pak při fyzice jako pomůcky. Třeba dřevěný
špalík s dvěma dlouhatánskými namotanými provázky sloužil k předvádění
dvojice sil. Jindy fyzikář přivlekl do třídy otáčecí klavíristické
sedátko, posadil na něj jednoho z nás, dal mu do rukou činky vypůjčené
z tělocvičny, roztočil ho a předváděl nám na něm moment setrvačnosti.
Kluk podle jeho příkazů rukama s činkami rozpažoval a připažoval a my
viděli, jak se tím mění rychlost jeho točení. Složitější přístroje na
své pokusy si zase chodil vypůjčovat na vysokou školu a po odučení látky
je tam chodil zase vracet.
Ovšem tak, jak byl perfektní sám, tak byl stejně přísný i na nás.
Nebylo mu třeba zatěžko před osmou hodinou ráno stát před školou a přímo
na ulici od nás vybírat sešity s domácí úlohou, abysme ji nemohli o
přestávce opsat. Ve fyzice nám pak rozdával sešity už ohodnocené a
oznámkované.
Shodou okolností asi třicet let po mně na té škole studoval jeden
můj příbuzný, takže od něj vím, co se tam dělo dál. Z tohohle fyzikáře
se stal ředitel a na výuku už asi neměl čas, takže jeho perfektně
vybavený fyzikální kabinet převzala mladá fyzikářka. Ta prý ale
nepředváděla žádné pokusy. Prý ani nevěděla, k čemu ty všechny pomůcky
jsou dobré a co by se s nimi dalo dělat.
Ještě si z gymplu pamatuji na češtinářku. To byla zasněná básnická
bytost, kterou výuka nějakého žactva jen nepříjemně obtěžovala. Byla
dokonalou ukázkou básnického obrazu "žít ve věži ze slonoviny". Nevím,
jestli i psala nějaké básně, tím se nám nikdy nepochlubila. Byli jsme
prostě pod její úroveň. Viditelně trpěla, když s námi musela mluvit,
když jsme ji při hodině vytrhovali z jejího poetického zasnění. V úplně
první hodině jsme jí museli každý u tabule odrecitovat nějakou báseň
a podle toho si nás oznámkovala. Tuhle známku pak každý dostával stále
stejnou při každém zkoušení po všechny roky studia a dostal ji i na
maturitní vysvědčení. Nemělo smyslu se o cokoliv snažit, nemělo smyslu
se učit, nemělo smyslu nic. Ta známka se nikdy neměnila, ať člověk uměl
nebo neuměl, ať dělal co dělal.
Feministky ze mne asi nebudou mít radost, ale je to tak: poznal
jsem pár vynikajících učitelů-mužů, ale ani jediného, který by byl
vyloženě špatný. Poznal jsem také pár učitelek-žen, které byly víc než
špatné, ale ani jedinou, která by byla výborná. Proto když dnes slyším
nebo čtu, jak je školství feminizované, nemám z toho dobrý pocit.
Není ovšem těžké uhodnout, proč učitelé-muži už téměř neexistují.
Když jsem já odešel z vysoké školy, jako živnostník jsem si vydělal
desetkrát víc než kolik jsem předtím dostával na fakultě. Ve školství
prostě zůstávají jen ti, kteří se nedokážou uživit nějak jinak. (To není
z mé hlavy, tak to říkali učitelé na fakultě, dokud jsem tam ještě byl.)
Horší je, že tohle dnes vědí už i žáci v základní škole a že se podle
toho ke svým učitelkám také tak chovají. Vlastně se tomu člověk ani
nemůže divit.
Jenže jak z toho ven? Platy učitelů (vlastně učitelek!) se na
desetinásobek asi nezvýší, i kdyby stávkovali/y sebevíc. A dát víc peněz
jen těm dobrým? Kdo to posoudí, jestli je učitel dobrý nebo špatný? To
se pozná až po dlouhých letech, až podle toho, jak se jejich žáci
uplatní v životě, a to je na hodnocení pro platové účely už trochu
pozdě. Jak říkával trpce jeden z těch lepších učitelů ještě na základce:
"Když si jde zedník pro výplatu a zeptají se ho, za co ty peníze chce,
zedník může ukázat za sebe. Stojí tam mohutná pevná zeď, kterou
postavil. Když si ale jde pro výplatu učitel a zeptají se ho, za co ty
peníze chce, učitel ukáže za sebe - a za ním je pusto, prázdno, duto,
nic..."
Svého času, když v Japonsku na tom byli hospodářsky dost bídně,
postavili školství na úroveň obrany státu. To znamená, že na školství
začali vydávat stejné peníze jako na armádu. Platy učitelů se staly
srovnatelné s platy důstojníků. Za příslušný počet let (až žáci vyšli ze
škol a dostali se do řídicích funkcí), se z Japonska stal jeden z těch
pověstných "asijských ekonomických tygrů".
Tohle ale nám asi nehrozí...
Miloš Pulda
Příšernost jménem Windows 10
Snad každý den se znovu a znovu přesvědčuji, že Windowsy 10 jsou ještě horší, než jsem si uměl představit. Nikdy by mne ale nenapadlo, že firma Microsoft bude Windowsy 10 nikoliv vylepšovat, ale naopak ještě zhoršovat.
Miloš Pulda
Zmetek jménem Windows 10
Každý den narážím na další a další nesmysly, nedomyšlenosti či vyložené chyby Windowsů 10. Kdybych já takovou práci odevzdal v zaměstnání zákazníkovi, můj šéf by mne asi velice rychle vyrazil.
Miloš Pulda
Hrůza jménem Windows 10
Další zkušenosti a hlavně zklamání při používání Windowsů 10. Je až k nevíře, co všechno se dá na jakž-takž fungujícím systému (Windowsy XP blahé paměti) zmršit. Jak praví Murphyho zákon: Když něco funguje, je třeba to předělat.
Miloš Pulda
Pohroma jménem "Windows 10"
Firma Microsoft slibovala, že instalací Windowsů 10 uživatel nepřijde o žádná svá data, a všechna jeho nastavení zůstanou zachována. Větší lež snad ani neexistuje.
Miloš Pulda
Nová hlášení stanic v Dopravním Podniku Města Brna
Tak jsem se zase jednou zaposlouchal do hlášení jmen zastávek v trolejbusu: "Hnusáčkova" - "Přízrak" - "Frázova" - "Spratecká"...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok
Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1282x