Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmetek jménem Windows 10

Každý den narážím na další a další nesmysly, nedomyšlenosti či vyložené chyby Windowsů 10. Kdybych já takovou práci odevzdal v zaměstnání zákazníkovi, můj šéf by mne asi velice rychle vyrazil.  

 Mám soubor se svými daty, zvolil jsem si pro něj koncovku ".e" a napsal (naprogramoval) prográmek na zpracování těch dat, a očekával jsem, že poklepáním myši na tento soubor se mi ten prográmek vyvolá a data zpracuje. Tedy že Windowsy se napoprvé zeptají, který program mají použít na soubor typu ".e", a že si ho zapamatují a příště už ho vždycky vyvolají i bez ptaní. Jenže ouha. Takto fungovaly předchozí verse Windowsů. Windowsy 10 mi nabídly pouze jedinou možnost: Zakoupit si program v Microsoftím "Store". Žádná jiná možnost (např. vyhledat program na tomto počítači) v okénku nabídky nebyla. A co horšího, nebyla tam ani žádná možnost, jak toto okno zrušit. Tedy žádné tlačítko "Zrušit" či "Zpět", dokonce ani to známé "x" v pravém horním rohu. Pouze tlačítko "OK" pro vstup do Storu. Nebylo ani možné se vrátit zpět do složky s tím mým souborem ".e". Chtě-nechtě jsem musel do Storu. Objevilo se prázdné okno přes celou obrazovku - a nedělo se nic. Asi je i ve Storu nutné čekat - a čekat - a čekat - a doufat, že se časem třeba něco objeví. Naštěstí tohle okno už mělo to známé "x" v pravém horním rohu, takže se mi podařilo z něj uniknout dřív, než se v něm něco objevilo.
 Vypadalo to, že tedy neexistuje žádný způsob, jak si zařídit obsluhu nového typu souboru svým vlastním programem. Seznam typů souborů je sice možné zobrazit a prohlížet si ho, je možné v něm i něco měnit, ale není možné do něj nic přidat. Žádné takové tlačítko či jiný mechanizmus tam není. Více-méně ze zoufalství jsem zkusil poklepat myší na soubor typu ".txt", který odjakživa patří "Poznámkovému bloku" Windowsů. A hele! Objevila se hláška, že "Windowsy nevědí, jaký program mají použít", a nabídly mi na výběr asi deset různých programů z "tohoto počítače". Aspoň že mi tentokrát už nevnucovaly "Store". Jen si nějak nedovedu představit, jakým způsobem by nabízený "Media player" zobrazoval soubor typu ".txt". Škoda, že jsem to nezkusil. V nabídce byl totiž i "Poznámkový blok", a já jsem si zvolil ten. A on fungoval. Zobrazil ".txt" soubor správně.
 Při opakovaném pokusu o poklepání na soubor ".e" mi Windowsy 10 opět nabídly koupit si program ve Storu, ale tentokrát tam byla dole drobounkými písmenky přidána i nabídka vybrat si program na tomto počítači.
 Znamená to tedy, že Windowsy 10 jsou náladové, chovají se pokaždé jinak. Ze všeho nejvíc mi to připomíná tu nejběžnější začátečnickou programátorskou chybu, kdy program čte data z operační paměti z místa, na které ještě žádnou hodnotu nezapsal, takže tam pořád ještě zůstává nějaká stará hodnota, kterou tam někdy dříve zapsal nějaký úplně jiný program, který už mezitím dávno skončil. Taková stará zapomenutá hodnota někoho úplně cizího je pochopitelně zcela náhodná, a pokud takto náhodně ovlivní činnost Windowsů 10, pak se může stát naprosto cokoliv. Za takovou chybu se studenti vyhazují od zápočtu. Vlastně vyhazovali. Dnes už takovéto chyby dovede automaticky odhalit a ohlásit překladač (programátorského jazyka). Zdá se mi neuvěřitelné, že taková velká firma, jako je Microsoft, by neměla takový moderní překladač. To spíš jsem ochoten uvěřit tomu, že programátoři na takové automatické chybové hlášky zvysoka kašlou.
 Touhle chybou by se daly vysvětlit i ty diskusní příspěvky, které si Windowsy 10 pochvalují jako dokonale fungující. Program s takovouhle chybou totiž může fungovat naprosto bezvadně, pokud v tom místě paměti zůstala zapsaná nějaká hodnota, která náhodou dává nějaký smysl i v tom chybném programu. Na všechny ty pochvalné diskusní příspěvky mohu odpovědět jediné: Zrovna ve chvíli, kdy jsem si v jednom tom příspěvku četl, jak jsou ty Windowsy 10 úžasné, mi ty Windowsy 10 padly, havarovaly. Kursor myši zmizel z obrazovky, kolečko myši přestalo reagovat, klávesnice také, takže ani restart nebylo jak vyvolat. Jediné, co bylo možné, bylo vytažení šňůry ze zdi. Takže jsem si ten obdivný příspěvek ani nemohl dočíst až do konce.
 To vnucování Storu na každém kroku by mne vlastně ani nemělo překvapovat. Velice brzy jsem zjistil, že většina těch dlaždic, které mi byly do počítače nainstalovány spolu s Windowsy 10 (bez možnosti, že bych to mohl jakkoliv ovlivnit), neznamenají vyvolání programu, za který se vydávají. Např. dlaždice tvářící se jako "Adobe Phootoshop Expres" neznamená, že mám tenhle program nainstalovaný, ale vede do Storu. Sousední dlaždice vypadající úplně jinak, také. Další a další dlaždice také. Nejméně polovina nainstalovaných dlaždic je prostě klamná - dělají něco úplně jiného, než na co vypadají - lépe řečeno za co se vydávají. Za dob komunismu by se určitě řeklo, že Windowsy 10 jsou imperialistická podlost určená k oklamání nepřítele. Dnešní terminologií řečeno nabídka Start je reklamní billboard Storu. Nebo debilboard?
 V diskusních příspěvcích se objevil názor, že na Windowsy 10 se dá časem zvyknout. Jistě, lidové rčení říká, že člověk si zvykne i na šibenici. Ze začátku se sice divoce zmítá, ale za pár minut se uklidní a dál už ji snáší bez pohybu a bez protestů. Jenže takovéto zvykání si na nový operační systém se mi jaksi příčí. Podle mých (naivních?) představ by nový operační systém (i jakákoliv jiná nová věc) měl uživatele už v prvním okamžiku zaujmout natolik, aby si ho na první pohled zamiloval a zatoužil po něm. Aby ho začal používat proto, že se mu zalíbil, a ne proto, že ho k tomu nějaká firma nemilosrdně přinutí.
 Neberu ani námitku, že si mohu vlastnosti Windowsů 10 nastavit jak se mi zlíbí. Jednak nemohu, protože možnosti nastavení jsou u Windowsů 10 velice omezené, a jednak nejde jen o mne. Nelze požadovat, aby babička Nováková z Horní Lhoty si uměla nastavit Windowsy 10 lépe, než to umí (či neumí) odborníci v Microsoftu. (Kdyby to uměli, tak by to nastavili, a my bychom tyto problémy neměli). A já za sebe přidávám ještě jeden argument: Proč bych já měl zadarmo dělat práci, za kterou jsou placení odborníci v Microsoftu? Zaplatí mi to snad někdo z nich?
 Ale zanechme snění o dokonalém operačním systému a vraťme se do drsné reality.
 Pro obsluhu souborů typu ".doc" a řady dalších jsem měl ve Windowsech 7 nastavený balík LibreOffice. Po (nedobrovolném) nainstalování Windowsů 10 a poklepání myší na soubor ".doc" mi ale místo programu LibreOffice naskočilo okno s hláškou "Microsoft Office není nainstalován. Můžete ho zakoupit v ...". Maně jsem si připomněl, jak firma Microsoft slibovala, že nainstalováním Windowsů 10 se žádné uživatelské nastavení nezmění, všechny zůstanou zachovány. Jistě, přenastavil jsem si všechny příslušné typy souborů zpět na LibreOffice, vzalo mi to jen asi půl hodiny času, ale nikdo už mi nevymluví, že firmě Microsoft nelze věřit ani jediné slovo.
 Ale abych napsal i něco pozitivního, tak na české klávesnici je ve Windowsech 10 přepínání typů "qwerty" a "qwertz" o dost pohodlnější než ve Windowsech 7.

 Další zkušenosti s Windowsy 10 popíšu zase někdy příště.

 

 

Autor: Miloš Pulda | pondělí 4.7.2016 1:00 | karma článku: 27,43 | přečteno: 1625x
  • Další články autora

Miloš Pulda

Příšernost jménem Windows 10

Snad každý den se znovu a znovu přesvědčuji, že Windowsy 10 jsou ještě horší, než jsem si uměl představit. Nikdy by mne ale nenapadlo, že firma Microsoft bude Windowsy 10 nikoliv vylepšovat, ale naopak ještě zhoršovat.

7.9.2016 v 1:15 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1632x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Hrůza jménem Windows 10

Další zkušenosti a hlavně zklamání při používání Windowsů 10. Je až k nevíře, co všechno se dá na jakž-takž fungujícím systému (Windowsy XP blahé paměti) zmršit. Jak praví Murphyho zákon: Když něco funguje, je třeba to předělat.

22.6.2016 v 1:00 | Karma: 31,94 | Přečteno: 2427x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Pohroma jménem "Windows 10"

Firma Microsoft slibovala, že instalací Windowsů 10 uživatel nepřijde o žádná svá data, a všechna jeho nastavení zůstanou zachována. Větší lež snad ani neexistuje.

30.5.2016 v 2:00 | Karma: 31,30 | Přečteno: 2641x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Nová hlášení stanic v Dopravním Podniku Města Brna

Tak jsem se zase jednou zaposlouchal do hlášení jmen zastávek v trolejbusu: "Hnusáčkova" - "Přízrak" - "Frázova" - "Spratecká"...

16.9.2015 v 1:57 | Karma: 15,38 | Přečteno: 842x | Diskuse| Brno

Miloš Pulda

Souvislosti mezi chováním zvířat a technickou kybernetikou (VIII)

Zbývá ještě zajímavá otázka: proč my, lidé se orientujeme hlavnězrakem, když pro většinu savců je nejdůležitější čich?

22.1.2015 v 0:08 | Karma: 9,83 | Přečteno: 264x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1282x
Programátor pamětník a živnostník, dříve odborný asistent na VUT. Asi ale nejsem ten správný vědec, protože jestliže skutečný odborník je tak specializovaný, že "ví všechno o ničem", pak mně se víc líbí "vědět nic o všem" - a taky o tom trochu přemýšlet.

Seznam rubrik