O našich železnicích a silnicích
Obyvatelé vesnic a měst kolem dálnice a frekventovanějších silnic
ovšem dobře vědí, na co ty železnice máme, nebo lépe řečeno: Na co bysme
je měli mít. A stejně dobře to vědí i všichni řidiči plazící se krokem
do kopce v nekonečné koloně za nějakým pomalým kamiónem. A také všichni,
kdo musí jet po dálnici D1, která ze všeho nejvíc připomíná tu pověstnou
"roletu" z filmu "Mzda strachu".
Ano, je to tak: Naše silnice jsou přecpané obludnými dálkovými
kamióny křižujícími celou Evropu (tedy nevezou náklad k nám nebo od nás,
ale jen projíždějí), a naše železnice nemají co převážet. Snad každý
druhý den vidím v novinách obrovské inzeráty, jimiž naše železnice shání
zákazníky.
Problém je totiž s nakládkou a vykládkou. V 19. století měla každá
továrna svoji železniční vlečku a nakládalo se přímo v továrně či ve
firmě. Firma, která nebyla připojena na železnici, jakoby neexistovala.
Ty doby jsou pryč. Dnes má každá továrna náklaďák. Ovšem naložit
náklaďák, dojet s ním na nádraží, tam vše přeložit na železnici, na
nějakém jiném nádraží vše zase přeložit na náklaďák... To nikdo dělat
nebude. S tím musí železnice počítat a musí se tomu přizpůsobit. Tedy
pokud nechce zkrachovat, až naše vláda dostane rozum a přestane do
železnice cpát (naše!) miliardy z našich kapes.
A co takhle vozit po železnici celé kamióny? To není tak nový
nápad, to už se na železnici dělalo. V dobách "předschengenských", kdy
ještě existovaly hraniční přechody a před nimi nekonečné fronty kamiónů
čekajících na odbavení. V zimním období to znamenalo v pohraničních
horách po zledovatělých silnicích vyjet vzhůru k hraničnímu přechodu
(bylo jich pro celou republiku tak málo, že by se daly spočítat na
prstech jedné ruky), tam vystát frontu na odbavení a pak zase po
zledovatělých silnicích sjet dolů. Tehdy se zrodil nápad převážet
kamióny po železnici údolím Labe z Drážďan do Lovosic, aby se vyhnuly
těm zledovatělým silnicím v horách.
Samozřejmě že tenhle záměr zkrachoval pro naprostý nezájem řidičů.
V této podobě to byl naprostý nesmysl. Na celé železniční dopravě je
nejobtížnější a nejproblematičtější právě nakládka a vykládka. I když
naložit kamión je nepochybně mnohem snadnější než naložit převážené
zboží, přesto nakládat kamióny jen proto, aby byly převezeny jen o pár
kilometrů dál a pak se musely zase vykládat, nedávalo smysl. To prostě
nestálo za tu práci s nakládáním a vykládáním.
Když už se jednou kamióny naloží, pak je potřeba odvézt je co
nejdál, aby se to vyplatilo. Nejlépe přes celou republiku. Největší
šance na úspěch může mít takový nápad u tranzitní dopravy, která naší
republikou jen projíždí. Kamión přijede, zarachotí, zasmradí, poničí
naše silnice a na druhém konci republiky zase odjede.
Mnohem lepší by bylo, kdyby se takový dálkový kamión hned na
hranicích (nebo třeba už v Drážďanech) naložil na železnici, vlakem se
převezl na opačný konec republiky a tam na hranicích (nebo až
v Bratislavě) se opět vyložil. Takováto služba našich železnic
zahraničním kamiónům už by mohla mít šanci na úspěch. Byla by totiž
výhodná i pro ty zahraniční transportní firmy. Řidiči dálkových kamiónů
totiž musí po určitém počtu hodin jízdy odpočívat. Mají to i nařízené
zákonem. Musí tedy na trase zastavit a několik hodin stát na místě
a spát. Tím se doba transportu samozřejmě prodlužuje a prodražuje. Pokud
by řidič mohl na hranicích naložit kamión do vlaku, mohl by během cesty
napříč naší republikou odpočívat, jak mu to zákon nařizuje. Vezl by se
vlakem a mohl by při tom třeba spát v lůžkovém vagónu, který by mohli
žeezničáři připojovat k takovému kamiónovému vlaku. Na druhém konci
republiky na hranicích by s kamiónem sjel s vlaku a mohl by bez zastávky
ihned jet po silnici dál (už v zahraničí). Celková doba dopravy nákladu
by se tímto způsobem mohla citelně zkrátit zrychlit, a na to by
transportní firmy už mohly slyšet.
Technicky to není problém. Na železnici se to už dělalo, není tedy
třeba nic nového vymýšlet. Dělalo by se to podobně, jen teď v trochu
větším měřítku než jen na těch pár kilometrech v údolí Labe jako
tenkrát.
Jak by tedy mohla vypadat výsledná bilance?
Na našich silnicích by ubylo možná i hodně těch největších,
nejobtížnějších kamiónů. Ubylo by hluku, exhalací a všeho toho
ostatního, co je s provozem nejtěžších kamiónů spojeno. Transportním
firmám by se zrychlila přeprava nákladů. Želenici by se zvýšily příjmy.
Naše silnice a dálnice by byly méně rozbité, takže by se třeba i
ušetřilo na jejich údržbě.
Má tenhle nápad vůbec nějakou nevýhodu?
Má. Úředníci na železnici by museli začít něco dělat a zorganizovat
provoz takových kamiónových vlaků.
Pokud Vás napadají nějaká další zdokonalení tohoto systému, pak
ano, máte pravdu. Tento nápad se dá rozšiřovat mnoha způsoby, třeba i na
celou Evropskou Unii. Samozřejmě i na rozvoz kamiónů po celé naší
republice. Potřebné nakládací rampy se dají najít i na kdekterém
venkovském nádražíčku. Pokud se ale tenhle nápad má uskutečnit, nesmí
být příliš náročný. Ze začátku se musí navrhovat vždycky jen ta
nejjednodušší verze, aby to pochopili i úředníci. Proto se nepokouším
domýšlet, co všechno by se na tomhle nápadu dalo vylepšit - a rozhodně
by se to vyplatilo. Protože nějak se začít musí.
Co vy na to, železničáři (a hlavně šéfové a vládci našich
železnic a ostatní, třeba silniční dopravy)?
Miloš Pulda
Příšernost jménem Windows 10
Snad každý den se znovu a znovu přesvědčuji, že Windowsy 10 jsou ještě horší, než jsem si uměl představit. Nikdy by mne ale nenapadlo, že firma Microsoft bude Windowsy 10 nikoliv vylepšovat, ale naopak ještě zhoršovat.
Miloš Pulda
Zmetek jménem Windows 10
Každý den narážím na další a další nesmysly, nedomyšlenosti či vyložené chyby Windowsů 10. Kdybych já takovou práci odevzdal v zaměstnání zákazníkovi, můj šéf by mne asi velice rychle vyrazil.
Miloš Pulda
Hrůza jménem Windows 10
Další zkušenosti a hlavně zklamání při používání Windowsů 10. Je až k nevíře, co všechno se dá na jakž-takž fungujícím systému (Windowsy XP blahé paměti) zmršit. Jak praví Murphyho zákon: Když něco funguje, je třeba to předělat.
Miloš Pulda
Pohroma jménem "Windows 10"
Firma Microsoft slibovala, že instalací Windowsů 10 uživatel nepřijde o žádná svá data, a všechna jeho nastavení zůstanou zachována. Větší lež snad ani neexistuje.
Miloš Pulda
Nová hlášení stanic v Dopravním Podniku Města Brna
Tak jsem se zase jednou zaposlouchal do hlášení jmen zastávek v trolejbusu: "Hnusáčkova" - "Přízrak" - "Frázova" - "Spratecká"...
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta Raísího havaroval v mlze, je v ohrožení života
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy,. Přívalové srážky nehrozí
Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Taxátor
ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat:
65 000 - 75 000 Kč
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1282x